Meertalige kinderen leren om in twee talen te communiceren. Ze kunnen dus twee (en soms meer) talen praten. Volgens sommige mensen zijn meertalige kinderen ook beter in communiceren in het algemeen. Beter communiceren – of “effectief” communiceren zoals het vaak wordt genoemd – zou één van de vele voordelen zijn van het meertalig opgroeien. In deze tweede aflevering van Kletsheads zoeken we uit of dit voordeel daadwerkelijk bestaat. Samen met dr. Josje Verhagen, docent en onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam, stellen we vast dat het er sterk op lijkt dat dergelijke voordelen bestaan, en we ontdekken hoe onderzoekers dit komen te weten. We hebben het o.a. over een onderzoek waarin kinderen aan iemand moeten uitleggen waar verschillende voorwerpen liggen in een soort Ikea-kastje. De persoon met wie ze praten ziet maar een deel van wat zij zien. Je kunt hier zien hoe deze kastjes eruit zagen en meer over het onderzoek lezen. Onze Kletshead van de week is Keren-Or.

Dr. Josje Verhagen is onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam binnen de Faculteit der Geesteswetenschappen en de Capaciteitsgroep Nederlandse Taalkunde. Zij doet onderzoek naar de taalontwikkeling van peuters en kleuters en de rol van het werkgeheugen hierbij. Een van haar onderzoeksprojecten gaat over de taalontwikkeling van kinderen die op een tweetalig kinderopvang zitten (Project MIND, Multilingualism in Daycare). Meer informatie over Josje’s veelzijdig onderzoek kun je vinden op deze website.

Comments are closed.